Skip to content

Bécsi Napló 1.

2015. május 13. szerda

Két hete lakom Bécsben. Csak kapkodom a fejem, rengeteg az új információ, élmény és látnivaló. Mivel egy város felfedezése egyszeri és az adott város tekintetében megismételhetetlen élmény, úgy döntöttem, hogy Bécsi napló címen kezdek el írni a tapasztalataimról.

Itt a Nussdorferen…

Már hónapok óta gyűjtöttem az információt Bécs kerületeiről (többek között memorizáltam a nevüket és a számozást), azonban végül a vak szerencse döntött arról, hova költözöm. Így kötöttem ki a kilencedik kerületben, Alsergrund-on. Bécsi ismerőseim egyből megjegyezték, hogy elég jó környékre kerültem, amit eleinte annyira nem érzékeltem. A kilátás a szoba erkélyéről és az ablakból mindenesetre pazar. Az erkélyről a Stadtbahnra lehet rálátni, ami jelenleg az hatos metró, azaz az U6, az ablakomból a spittelaui hőerőmű tornyát látom, melynek borítása Hundertwasser tervei alapján készület el.

Bécs városszerkezete részben olyan, mint Budapesté: ha a bécsi körutat és a pesti külső körutat (Bécsben a Gürtel, Pesten a Róbert Károly és a Hungária körút) összetolnánk, egy kissé deformált kört kapnánk. Az itteni Gürtel mentén – amelynek az északi végén lakom – egykor a Linienwall futott: ezt a védelmi vonalat a kurucfelkelés miatt építették ki, mely az egész Kelet-Ausztria védelmét szolgáló kurucsánc része volt.

BP

Bécs és Budapest – egymásra tolva

A Linienwall védelmi szerepét alig töltötte be, hiszen mindössze egyszer kellett visszaverni a kurucok támadását ezen a vonalon, majd 1848 éppen a bécsi felkelők használták a császári csapatok ellen a véderőművet. A Gürtel kiépítésével (mely 1873-ban kezdődött, tehát Buda, Pest és Óbuda egyesülésnek évében) a Linienwall sorsa is megpecsételődött. 1898-ban végleg lebontották, ekkor épül meg helyén a városi vasút – mely mint már említettem, az erkélyem alatt fut.

AS Kronstein Linienwall

A Linienwall (A. S. Kronstein műve)

Az egykori városi vasút nyomvonala az utca szintje fölött halad, eredetileg szénfűtésű vonat haladt itt. Működésének első két évtizede nem volt éppen sikeres, a jegyek túl drágák voltak és a nyomvonal nem felelt meg a közlekedők igényeinek. Az első világháború után több éves szünet után Bécsi Elektromos Városi Vasút (Wiener Elektrische Stadtbahn) néven indult meg ezen a szakaszon a közlekedés. Környékbeli sétáim során feltűnt, hogy mennyire sok Bécsben a Sozialbau. Ezek a jellegzetes, egyszerű, különösebb díszítés nélküli épületek homlokzatán egy felirat hirdeti az épület nevét és gyakran találunk utalást arra, hogy az építményt a huszas években bevezetett Lakásépítési adóból (Wohnbausteuer) építették.

Szintén a város szociáldemokrata virágkorából származik a közelben lévő Julius Tandler udvar (Julius-Tandler-Hof). Az 1925-ben megnyitott intézmény árva csecsemők, gyerekek és kiskorúak gondozására létesült. Az épület oldalán tábla hirdeti: „Aki gyerekeknek palotát épít, börtönfalakat rombol le”.

Reklámok

From → Bécs - Wien

Hozzászólás

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: