Skip to content

O vagy nulla?

2015. augusztus 14. péntek

Viszonylag gyorsan feltűnt Bécsben, hogy a villamosjáratoknak nem csak számúk, hanem betűjelek is lehet. Nem messze tőlünk halad a D, melyet a köznyelv leginkább D-Wagen-nak hív. Abban azonban nem voltam teljesen biztos, hogy a 0 vagy O jelű kocsit számként vagy betűként olvassam-e ki. Mint később megtudtam, nem csak turistáknak, hanem Bécsieknek is gondot okoz a jelzés helyes értelmezése. Éppen ezért sokan – és nem csak turisták – nullásnak is nevezik ezt a járatot (az osztrák németre jellemzően Nuller – a sorszámneveket ugyanis nem úgy mondják, mint Némethonban, azaz die Eins, Zwei, Drei, hanem der Einzer, Zweier, Dreier. Pl. Ich fahre mit dem Fünfer – Az ötös villamossal utazom). Nullásként értelmezni a járatot azért is félrevezető, mivel azt sugallja, mintha ennek a járatnak a nyomvonala körgyűrűként lenne meghatározva.

Tehát a helyes megfejtés: a járat neve o (magyarosan inkább ó). De mi értelme van egy villamosjáratot betűvel jelölni?

Éppen százötven éve kezdte meg működését az első bécsi villamos, ekkoriban még lóvontatta jártok szállították az utasokat (németül Pferdestraßenbahn, a magyarban a lóvasút kifejezés terjedt el). A villamosokon egy jelzés volt látható, melynek az elején a cél a hátulján a kiinduló állomás volt látható és ezt sötétedés után meg is világították.  Az ívesen, a Ring mentén vagy a Ring és a rakpart között ugyanazon a vonalon közlekedő járatok ugyanazt a jelzést kapták elől és hátul is. Piros-fehér zászlócska jelezte, ha ettől eltérő útvonalon közlekedett a járat. Ezen a linken egy kis ízelítőt kaphatunk a jelzések sokaságából. Bevallom, számomra sem teljesen tiszta, hogy az egyes táblákon a vonalaknak és különböző szimbólumoknak mi a jelentése. Mindenesetre a nem következetesen alkalmazott rendszert 1907-ben, amikor a lóvasút-rendszert felváltották a villamosok, egy sokkal korszerűbbre cserélték.

Az új rendszer három vonalvezetést különböztetett meg: a félkörívben, a sugárban és a kettő kombinációjaként haladó vonalakat. A félköríves vonalakat egytől húszig számozták, míg a húsz fölötti vonalak sugár-alakban hagyták el a városközpontot.  A sugáralakban és félkörívben is haladó járatok betűjelet kaptak.

Sajnos a vonalak átszervezésével kissé összezavarták ezt a rendszert (így például az egyes és a kettes már nem csak a körúton azaz a Ringen jár). Bécs villamostérképen, ami a felszínen közlekedni vágyóknak nagyon hasznos, még ma is jól látszik, hogy a 20 feletti villamosvonalak számozása hogyan emelkedik az óramutató járásával párhuzamosan.

A D-Wagen, mely Nussdorf és a Főpályaudvar között közlekedik, érintve a Ring-et, felér egy Hop-on-Hop-off turistabusszal. Hogy mi mindent lehet ezen a vonalon látni, arról a következő bejegyzésekben írok.

Reklámok

From → Bécs - Wien

2 hozzászólás
  1. Palotabarát permalink

    Ez tök érdekes volt, kösz. Az is érdekes, hogy mennyire rímel a fővárosi villamosok jelzésrendszerének változására. Először nálunk is színes tárcsákkal és zászlócskákkal próbálkoztak, meggyőződésem szerint azért, mert az utazóközönség körében az írás-olvasás még nem volt széles körben elterjedt tudás. http://indafoto.hu/bpxv/image/19293951-44c1e471/19293951 De aztán annyira követhetetlen lett a jelrendszer, hogy 1910-ben áttértek a betű- és számjelzésekre oly módon, hogy a három nagy villamostársaságból az egyik a páros, a másik a páratlan számokat, a harmadik a betűjeleket kapta. A betűket később felváltották a 90 fölötti számok. Aztán amikor a negyvenes végén elindult a troliközlekedés, a 70 fölötti számokat már a trolibuszoknak szánták, ezért minden villamos viszonylatszámát belesűrítették az 1-69 közötti számtartományba.

  2. Üdv, Palotabarát! Köszi a kiegészítést. Arra nem is gondoltam, hogy az analfabetizmusnak lehetett ebben szerepe, pedig teljesen kézenfekvő. A trolik számozása azért is kezdődött hetvennel, mert ezzel akartak Sztálin 70. születésnapján (1949-ben) a Generalisszimusz múlhatatlan érdemeinek emléket állítani. De nyilván közlekedésszervezési szempontok is szerepet játszottak.

    Egyik korábbi bejegyzésemben a budapesti villamosszámozás is megtekinthető: https://kulturkor.wordpress.com/2015/02/25/habent-sua-fata-libelli/

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: