Tovább a tartalomra

Hommage á David Bowie 4 – The Next Day

2017. január 9. hétfő

Holnap lesz David Bowie halálának egy éves évfordulója. A The Next Day (2013) az utolsó előtti album, melyet Bowie elkészített halála előtt, az albumon hallható több szám saját életére és művészi pályájára utal. Már az albumon látható kép is ezt sugallja, ugyanis az 1977-es Heroes című album képét felhasználva készült el a The Next Day borítója.

david_bowie_-_heroes

Bowie: Heros (1977)

david_bowie_-_the_next_day

Bowie: The Next Day (2013)

A címadó dalhoz készült videóklip elég expliciten antiklerikális, bár szerintem képi világa izgalmasabb, mint a legtöbb, az ezredforduló után készült unalmas és sablonos videóklip:

Persze ezt a vallásleleplező vonalat én sem tartom annyira eredetinek, de a klip megjelenése után kibontakozó tiltakozást a keresztény egyházak részéről szintén nem. Alig jelent meg a Youtubeon a videóklip, két órával később le is szedték onnan, majd később életkor-korlátozással újra felkerült az oldalra. A klipet ért kritikákra Bowie saját oldalán reagált. Ebben felhívta a klipet élésen kritizáló W.A. Donohuenak, az amerikai Katolikus Liga vezetőjének a figyelmét arra, hogy megjegyzése, miszerint “egy vendégnek tálcán szemgolyókat kínálnak”, valójában vallási referencia, mely Szent Lúciára utal. A legenda szerint Szent Lúciának megkínzása során kiszakították szemeit, mely állandó attribútumává vált.

220px-saint_lucy_by_domenico_di_pace_beccafumi

Szent Lúcia hagyományos ábrázolása

A “The Next Day” körül kialakult botránynál szerintem sokkal érdekesebb három másik szám az albumról. Mindegyik Bowie pályájának korábbi állomásira utal.

A “Where are we know” egy melankolikus visszatekintés Bowie berlini időszakára 1976 és 1978 között. Felidézi benne a berlini helyszíneket, így például a legendás Dzsungelt, ahol a kor számos nagy művésze megfordult, köztük saját maga és berlini szomszédja, Iggy Popp is. A ház, melyben laktak látható a videóklipben is. Kötve hinném, hogy ebben a számban Bowie előrevetítené halálát, de mindenesetre egy szép, lírai alkotás halálról és elmúlásról.

A másik dal, melyben szintén saját karrierjére utal, a sztárokra jellemző magányosság témáját dolgozza fel.

Végül egy dal erről az albumról, mely szintén Bowie karrierjéhez kapcsolódik, azonban számomra 2016-ban, amikor először hallottam teljesen más értelmet nyert (az itteni verzió egy viszonylag hosszú remix).

A dal szerintem számos utalást tartalmaz Bowie saját életére: 22 évesen szakított szerelmével, Hermionéval, bal szemének színe azért volt olyan furcsa, mert verekedés közben megsérült fiatal korában, többször költözött a sztár különböző országokba és akcentusa is változott az évek során (nem minden számában ugyanolyan erős nyelvezetének brit színezete).

Számomra azonban ez a négy sor hatott elementáris erővel:

Your country’s new
Your friends are new
Your house and even your eyes are new
Your maid is new and your accent too
But your fear is as old as the world

Ugyanis egy fél évvel Bowie halála előtt költöztem új országba. Új barátok, új lakás, talán egy kicsit más hanglejtés. De félelmeim a régiek…

From → Hommage à Bowie

2 hozzászólás
  1. Köszönöm! Egy utolsó bejegyzés még hátra van. Azonban egy dologban tévedtem: ma van Bowie halálnak évfordulója.

Mit szólsz hozzá?