Skip to content

מיכל חלבין – Michal Cheblin

2017. március 11. szombat

Miután tavaly év végén megígértem, hogy a kulturkorra is gyakrabban írok, hát íme: a fotótörténeti sorozatommal folytatom. Míg korábban a fotózás “klasszikus” alkotóival foglalkoztam, ezúttal egy kortárs művészt mutatok be. Ízelítőül négy fotó:

Michal Chelbin Izraelben, Haifában született 1974-ben, már a középiskolában megkezdte fotós tanulmányait. A kötelező katonai szolgálat során is a sajtórészlegen dolgozott fotósként, majd  egy rövid ideig sajtófotós volt egy újságnál. “Minden egyes percét utáltam” – mondta egy 2008-as interjúban – “képtelen voltam gyászoló, síró embereket fényképezni a kórházban vagy a tárgyaló teremben”. Saját bevallása szerint állandóan elkésett, így kirúgták az újságtól.

Később Haifában, a WIZO (Women’s International Zionist Organization – cionista női szervezet) főiskoláján szerzett diplomát fotós szakirányon. A négy éves képzés után kezdett el saját projektjein dolgozni. 2000 óta több önálló kiállítása volt és közös tárlatokon is bemutatta műveit.

Chelbin tekercsre fényképez, képei beállított jelenetek.

A Lazarov című fekete-fehér sorozatban (2002) a cirkusz világát mutatja be.

A 2006-2007-ben készült The Black Eye című sorozat Oroszországban és Ukrajnában készült, szikár testű gyermek- és serdülőkorú birkózók láthatók a színes képeken.

Megrázó a Sailboot and swan című sorozata, mely az ukrán és orosz börtönök világába kalauzolja a nézőt. A Hasselblad 503-as analóg kamerával készült képeket hét különböző fegyintézetben készítette Chelbin. Arról, hogy pontosan hogyan sikerült engedélyt szerezni a börtönökben a fotózásra, nem akart nyilatkozni a fotós.

Cheblin képeinek kulcsa számomra, az ember külseje és az általa végzett tevékenység vagy  a személy állapota közötti kölcsönhatás. Különösen nagy a kontraszt azáltal, hogy az egykori Szovjetunió területéről válogatta alanyait.

E bejegyzéshez ajánlóm még régebbi írásom August Sandersről és a portréfotográfiáról.

 

Reklámok

From → Fotótörténet

One Comment
  1. “Természetesen” róla se hallottam soha. Nagyon érdekes képek – bár a beállítottság olyan távolságot teremt, ami szinte kizárja, hogy érzelmileg megérintsen.

Mit szólsz hozzá?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: