Tovább a tartalomra

Ozora 3. – Ozora épületei

2020. július 3. péntek

Már első alkalommal is lenyűgöztek a fesztivál területén található épületek, szobrok, a völgyet a dombbal összekötő lépcső és az egyéb „létesítmények”. Az elmúlt 15 évben a következő épületek, helyszínek készültek el. A csillaggal jelölt épületek már a fesztivál előtt is léteztek, átalakításuk után azonban új funkciót kaptak.

Év Angol elnevezés Magyar elnevezés Funkció
2010 Pyramid Piramis mozgásfoglalkozások
2010 Magic Garden Csodák kertje rituális szertartások
2011 Chambok House* Csambok ház előadások
2012 Dragon Nest Sárkány fészek közösségi tér, rendezvények
2012 The Dome (The Dome) közösségi tér, rendezvények
2013 Artibarn* kézműves foglalkozások
2014 Mirador kiállítások, kilátó
2014 Compass különböző foglalkozások
2015 Adam and Eve Ádám és Éva szobra műalkotás
2015 Stairway Lépcső
2016 (Gastro Tempel) Étterem étkezés
2017 Butterfly House Pillangó ház kilátó
2017 Lake fürdési lehetőség
2018 Ambyss közösségi tér, rendezvények
2018 Nautilus
2018 New School Új iskola

Ennek kapcsán jegyzem meg, hogy Ozora hivatalos nyelve az angol, a fesztivállal kapcsolatos információk ugyanis kizárólag angolul jelennek meg a honlapon és az ingyenesen térképeken. Bár éppen Ozora kapcsán nem is erőltetném a „hivatalos” kifejezést. Egyszerűen pragmatikus okokból szerepelnek mindenütt csak angol elnevezéssel az épületek, a magyar résztvevők lefordítják vagy szintén angolul használják ezeket. (Kiegészítés: ez ebben a formában nem teljesen igaz, időközben találtam magyar nyelvű épületelnevezéseket és ezek leírásait).

Egy-két helyszín pontos építési idejét nem tudtam kideríteni, illetve egy-két létesítmény csak ideiglenes jellegű:

Épület neve angolul Épület magyar neve
Funkciója
Main Stage Nagyszínpad rendezvények
Wheel of Wisdom A bölcsesség köre rituális szertartások
Tea Shack Teaház teaház
7 Headed Garden Hétfejű Tündér kert biogazdálkodás
Haven Haven információs pont
Cooking Groove Főzőliget főzés
Pumpui Pumpui rendezvények
Circus Cirkusz rendezvények
Labyrinth Labirintus bolyongás 🙂
Healion gyógyítás

A Wheel of Wisdom a Magic gardenben található, de nem tudom pontosan mikor építették. A Circus és a Pumpui egy-egy sátor, melyet csak a fesztivál idejére építenek fel. Végül a Labyrinth kukoricamezőbe vágott utakból áll. Számos épület korábban gazdasági épület volt (pl. Old School, Artibarn). A Chambok ház, bár távol-keleti hangzású, valójában egy Csámbok nevű magyar ember lakóhelye volt, előtte istálló ill. a napszámosok lakhelye.

Építészeti stílus

Az Ozorán található, 2004 után elkészült épületek stílusát elég nehéz meghatározni, aminek szerintem az az oka, hogy az organikus építészethez állnak közel, mely önmagában nem is annyira stílus. Az organikus építészet lényege, hogy az épület harmonikus egységet alkosson környezetével, így a stílusfogalom más szempontoknak van alárendelve.

Az utóbbi időben az organikus építészetben fontos szerepet kapott az ökologikus építkezés és az organikus színösszeállítás (utóbbi német fogalom: organische Farbigkeit). Mindkettő hangsúlyosan jelenik meg az Ozorán található épületekben.

Az ozorai épületek erősen emlékeztetnek a távol-keleti építkezésre, ezen belül különösen az indonéz és japán hagyományos építkezéssel mutatnak rokon vonásokat. Közös jellemzőjük, hogy természetes anyagokból, fából és nádból készültek. Ahogy számos természeti nép, úgy Ozora építészetében is fontos szerepet játszik a biomorfia azaz az organikus struktúrák leképzése az épületekben.

Az ozorai épületek további közös vonása, hogy funkciójukat tekintve kizárólag közösségi épületek (két apró kivétel: az étkezésre szolgáló épületek egy bizonyos része – ahol a személyzet dolgozik – nyilván nem az, ill. 2019-ben építettek egy külön épületet, amit az Ozorán dolgozóknak szolgál irodaként).

Ozora építészetének elemezésével kapcsolatban elég sovány a szakirodalom, én egyetlen komolyabb elemző cikket találtam Martinkó Józseftől, Nemesházi Péter fotóival illusztrálva. Martinkó szerint az ozorai építészet “bioorganikus formavilágú (…), rurális vagy antropomorf építészet”. Abban mindenesetre messzemenően egyetértek Martinkóval, hogy az Ozora fesztivál épületeivel méltatlanul keveset foglalkozik a tudomány. A tudományos feldolgozás mellett az ozorai építkezés új közösségi terek létrehozásnak mintája is lehetne.

The Dome

Kezdem kedvenc ozorai épületemmel. A mai Dome helyén eredetileg egy cirkuszi sátor állt, mely chill-out részként működött. A Domeban ma is elsősorban chill out és downtempo zenéket játszanak. A hivatalos, nagyszínpadnál zajló megnyitó előtt a Domeban OM-ceremóniára kerül sor. Az épület központi kupoláját 11 tető fogja körül, melyek egyben az épület bejáratai is, bár legtöbben az észak felé tartó útról, keletről mennek be az épületbe. A DJ-pult az épület kelet-nyugati tengelyén helyezkedik el, maga a DJ kelet felé néz.

A lenyűgöző méretű kupolát fagerendák tagolják. A kupola belső fele és a DJ pult dinamikus műalkotás, mely a fényfestésnek és a fluoreszkáló anyagoknak köszönhetően folyamatosan változik. Éjszaka a kupola külső, nádtetős részére is fényt vetítenek, ezzel sajátos, dinamikus díszítés kap az épület.

A DJ-pult alakja az indiai ornamentikára emlékeztet, a föléje magasodó faszerkezet az egyiptomi fáraók fehér koronáját, a hedzsetet idézi. Összességében a The Dome belső tere szakrális hely benyomását kelti, ezzel messzemenően megfelel az Ozora fesztivál által képviselt szellemiségnek, melyről még külön bejegyzésben írok. A Dome otthonosságát fokozza, hogy homokkal van felszórva, az épület fa oszlopaira tucatnyi függőágyat feszítenek ki.

Álljon itt a Dome-val kapcsolatban egy személyes élményem. Amikor első alkalommal voltam Ozorán, az étteremben beszélgettünk egy magyar fiúval. Felhívta a figyelmünket arra, hogy este Letfield fog játszani a Domeban. Az elektronikus zene kedvelőink Letfield fogalom, 1995-ben megjelent Leftism című albuma zseniális, megkerülhetetlen alkotás (kedvencem az Open up).

Este elmentünk meghallgatni Leftfieldet, aki természetesen nem régi számokat játszott, hanem teljesen új hangzásvilágot varázsolt a kupola alá. A kupola kék színben úszott, a DJ-pultra kontrasztként hol kék, hol vöröses fényt vetítettek. Miközben ott táncoltam a kupola alatt, egyetlen egységként éltem meg a zenét, a táncot és az engem körülvevő épületet.

Nietzsche írja a Tragédia születésében:

Szabad ember most a rabszolga, leomlik most valamennyi merev, ellenséges határ, amit ember és ember közt a szükség, az önkény vagy a “pimasz divat“* emelt. A világharmónia evangéliuma mellett most nem csak megbékéltnek, összefortnak, egyesültnek érzi magát minden ember a társával, hanem egynek, minta Mája fátyla szétszakadt volna, és már csak foszlányokban libegne még a titokzatos ős-egy körül. Énekszóval, tánccal nyilvánítja magát magasabb közösség tagjának az ember: feledte a járást és a beszédet, s táncos léptekkel már-már a levegőbe emelkedni készül. Mozdulataiból az elvarázsoltság szól. (…) Az ember nem művész többé – műalkotássá lett: az ős egy legnagyobb gyönyörére és kielégülésére az egész természet művészi teremtőereje nyilatkozik itt meg, a mámor megrázó vonaglásai közepette.

Friedrich Nietzsche: A Tragédia születése, Európa könyvkiadó, 1986, Fordította Kertész Imre, * Rónay György

From → Ozora

Vélemény?

Mit szólsz hozzá?